Türkiye’nin kültürel ve sanatsal yaşamı, sermayenin ve gericiliğin yoğun kuşatması altında ülke tarihinin en ağır saldırısına maruz kalmakta, bütün ilerici ve aydınlanmacı birikimi budanarak her gün biraz daha çoraklığa itilmektedir.
Sinemadan müziğe piyasanın belirleyici kılındığı;
her alanda ucuzluğun ve pespayeliğin pompalanarak hükmettiği; bütün kısıtlayıcılıklara göğüs gererek nitelikli üretim için çabalayan insanların seslerini duyurabilecekleri, buluşacakları kesimlerin ve araçların gün geçtikçe daraldığı;
kamusal nitelikli sanat kurumlarının ortadan kaldırıldığı ve AVM’lere tıkıştırıldığı;
tarihsel ve kültürel mirasın haraç mezat yok edildiği;
bilimin dışlanıp dinsel hurafeciliğin egemen olduğu koşullarda, kuşkusuz edebiyat da bu atmosferden payını almaktadır.
Ülkemiz edebiyatı denilince, bu alana solun, ilericiliğin vurduğu damgayı silmeye, bütün bu saldırıların gücü yetmediği, yetemeyeceği içindir ki, doğrudan sisteme ve AKP iktidarına bağlı kalemlerin, önlerinde bütün kapıların ardına kadar açılmasına karşın, geçici popülerlik dışında hiçbir kalıcı değer üretemeyecekleri görülmüştür.
Bu noktada, edebiyatın etki gücünü, toplumsal şekillenmeye nüfuzunu, sermaye sistemini ve gericiliği tahkim etmekte kullanmaya elverişli, yine geçici olmakla birlikte, özellikle genç kuşaklar üzerinde yıkıcı etkiler bırakmakta daha sinsi bir olgunun deşifrasyonu önem kazanmıştır.
Bu olgu, kuşkusuz ne yenidir ne de geleceğe sahiptir, ama bugünün sistem karşıtı politik bilincini köreltme ve kabuğuna çekilmeyle sonuçlanan bir sosyal tepki kanalı olma işleviyle gündemdedir.
Nâzım Hikmet Kültür Merkezi’nin bu ayki edebiyat etkinlikleri, ilk bakışta “sol ve muhalif” izlenimi veren, liberalizmden nihilizme bir bulamacın teşhirine ayrıldı.
Yenilgi güzellemelerinin sistemle uyumsuzluk; var olanı kabullenmenin itiraz; değiştirme iradesinden yoksunlaşmanın gerçekçilik; insana ve topluma yabancılaşmanın birey oluş; lümpenleşmenin halkla temas; vazgeçiş davetlerinin kendi yolunu seçme; yaldızlı kılıfların bir saf duruşu; akış yönünde sürüklenmenin aşkın bilinç; sınıf kavramından kopuşun vicdani duyarlılık olarak pazarlandığı bir illüzyonu kırma zamanıdır.
Edebiyat siyasettir, sosyolojidir, ideolojidir. Bu anlamda, söz konusu etkinlikler, bu alanlarda cereyan eden bir mücadelede, sosyalizmin ve ülkemizin tarihsel birikiminin bu düzen içi pespayeliğe yanıtıdır.
İLGİLİ HABERLER
Çürüme Edebiyatının Anatomisi etkinlikleri İstanbul’da devam ediyor
Edebiyat Günleri’nin İzmir oturumları sona erdi
Lümpen, ünlü, fantastik: sola karşı çürüme
Solu piyasaya yamayan dergiler ve eleştirinin sefaleti
Edebiyat toplumu yönlendirebilecek güçtedir
Edebiyat Günleri bugün İzmir’de başlıyor
Edebiyat ‘bu dünya değişir’ deme işlevini hatırlamalı
NHKM Edebiyat Günleri, İzmir’de başlıyor
EDEBİYAT GÜNLERİ PROGRAMI
Çürüme Edebiyatının Anatomisi
İZMİR 23 – 26 ŞUBAT 2017
23 Şubat Perşembe
- Oturum – Saat: 18.30 – 20.00
YENİ NESİL EDEBİYATÇILAR NE ANLATIYOR?
Konuşmacı: Metin Tülü
- Oturum – Saat: 20.30 – 22.00
SEFALETİ GÖRMEZDEN GELDİKÇE SEFİLLEŞEN SANAT
Konuşmacı: Hasip Akgül
24 Şubat Cuma
- Oturum – Saat: 18.30 – 20.00
VASATIN ‘ENTEL’ GIDASI: DERGİLER
Konuşmacılar: NHKM İzmir Edebiyat Okuma Atölyesi (Vahit Yılmaz, Bahadır Dülger, Deniz Sözüak)
- Oturum – Saat: 20.30 – 22.00
ELEŞTİRİNİN ÇÖKÜŞÜ
Konuşmacı: Ahmet Çınar
25 Şubat Cumartesi
- Oturum saat: 14.00 – 15.30
EDEBİYATTA LÜMPENLEŞME
Konuşmacı: Nevzat Evrim Önal
- Oturum saat: 16.00 – 17.30
YENİ DERGİCİLİK VE YENİ EDEBİYATIN SOYKÜTÜĞÜ
Konuşmacı: Taylan Kara
- Oturum saat: 18.00 – 19.30
POLİSİYE VE FANTASTİK: NEDEN ŞİMDİ?
Konuşmacı: Suphi Varım
26 Şubat Pazar
- Oturum saat: 14.00 – 15.30
#şiirsokakta MI TÜKENİYOR?
Konuşmacı: Onur Akyıl
- Oturum saat: 16.00 – 17.30
ŞİŞİRİLMİŞ BENLİK ÇAĞINDA SANAL ÂLEM VE EDEBİYAT
Konuşmacılar: Tolga Binbay – Endam Köybaşı
İSTANBUL 9 – 18 MART 2017