Etkinlik Bilgileri
Babil, Tevrat’taki Babil Kulesi’nin yıkılması hikayesinin parodik okumasına dayanan bir anlatı-oyundur. O kule yıkıldıktan sonra aynı dili konuşan, aynı soluğu paylaşan insanlardan
Etkinlik Bilgileri
Babil, Tevrat’taki Babil Kulesi’nin yıkılması hikayesinin parodik okumasına dayanan bir anlatı-oyundur. O kule yıkıldıktan sonra aynı dili konuşan, aynı soluğu paylaşan insanlardan oluşmuş bir dünya yok oldu ve savaşların, insanın insanı yok edişinin çağı, yani ölüler çağı başladı. Babil, bu süreci bugünden okuyarak kendini oluşturan, bir nevi ölüler çağının tarihini yeniden okuyarak oluşturan bir anlatıdır. Ölülerin Çığlığı ile başlayan oyun, bir ölünün gözünden kendi ölümünün ve başkalarının nasıl öldüğünün geriye giderek anlatımıyla başlar. Bir nevi ölümlerin sorgulandığı bu bölümde Anlatıcı Ölü bizleri ölülerin dünyası ile tanıştırır ve onların çığlığı ile yüzleşmemizi sağlar. Kulenin İnşa Yolculuğu adlı ikinci bölümde Antigone ile içeriksel bir ortaklık yaratılır ve metinlerarası bir düzlem kurulur. Anlatıcı Ölü Kral Oidipus’u imleyen bir oyunla, tarihsel süreç içinde o ölüleri kimin gömdüğünü, gömdüğü için suçlandığını anlatır ve geriye doğru giderek, kurulan ilk kutlu kent olan Babil’in hikayesini anlatmaya başlar. Kentin sonra nasıl yıkıldığını, bütün ölülerin yıkıntıların ve surların altında nasıl kaldığını, insanlığın nasıl paramparça edildiğini metaforik düzlemde imler. Oyunun son bölümü olan Tarih Çarkı’nda kulenin yıkılmasıyla birlikte tarihin nasıl dönüştüğünü anlatmaya başlar Anlatıcı Ölü. Kule yıkılmış olsa bile kulenin inşa fikri yıkılmamıştır ve insanlığın bir ütopya olarak o kutlu kenti kurma hayali hiç bitmemiştir. Tarihin çarkı o yöne doğru dönmekte ve fikirler o kutlu kenti yeniden inşa etmek için oluşmaktadır. Kainatın yürüyüşü o yöne doğrudur ve yürüyüşün sonsuzluğu imlenerek oyun tamamlanır.
Topluluk Hakkında
Arte Oyuncuları, çimentosu 1 yazar-yönetmen, 3 oyuncudan oluşan yeni bir topluluktur. Topluluk yeni olmasına rağmen bileşenlerin tiyatro ile mesaisi oldukça eskidir. Yazar ve yönetmen DTCF Tiyatro Bölümü, Tiyatro Tarihi ve Teorisi bölümünden mezun, yüksek lisansını Dokuz Eylül GSF Sahne Sanatları bölümünde tamamlamış ve halen aynı bölümde doktorasını yapmaktadır. İki oyuncusu Selçuk Üniversitesi’nde oyunculuk okumuş, biri halen Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü’nde yüksek lisans yapmakta, diğeri yine Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü’nde yüksek lisansını tamamlamış ve aynı bölümde doktora öğrenimine devam etmekte, aynı zamanda Oyunculuk Anasanat Dalı’nda Araştırma Görevlisi olarak dersler vermektedir. Bir diğer oyuncusu Mersin Üniversitesi Tiyatro Bölümü mezunudur ve uzun yıllar Polonya’da Grotowski temelli çalışmalarda bulunmuş ve halen Grotowski temelli fiziksel aksiyon üzerine workshoplar gerçekleştirmektedir.
Topluluğumuzun tiyatro anlayışının temelini, oyuncunun olanaklarını açığa çıkaracak Grotowskici yoksul tiyatronun estetik içeriği ve tiyatroya bakışı oluşturmaktadır. Metnin, dekorun, vs.’nin değil oyuncunun ve oyunun esas olduğu ve her şeyin oyuncunun duygu, beden, ses olanaklarını gösterebilecek, açığa çıkarabilecek bir düzlemde ele alınması gerektiği, topluluğumuzun anlayışını oluşturmaktadır. Fakat öte yandan gerek metin düzleminde, gerek sahneleme düzleminde ve gerekse dramaturjik anlamda tiyatronun köşe taşlarını oluşturan dinamiklere de gözünü kapatmış bir topluluk değildir Arte Oyuncuları.
Artaud’nun, duyguları sarmalayan rasyonel algılara saldırma ve seyirci duygusunu açığa çıkarma eylemini görmekte, jestlerin, seslerin, hareketin ve eylemin somut etkilerini önemsemektedir. Brechtiyen estetiğin politikliğine asla kayıtsız değildir. Meyerhold’ün biyo-mekaniğini işlevli ve değerli bulmaktadır. Arte Oyuncuları için bütün bu dinamiklerle deneysel düzlemde buluşmak gerekmektedir ve buluşmayı arzulamaktadır. Bu anlamıyla Arte Oyuncuları kendini daha çok deneysel araştırmalar doğrultusunda bir laboratuvar tiyatrosu olarak tarif ve inşa etmeyi hedeflemektedir.
Babil (Karanlık Bir Şehir Hikayesi)
Sahneleyen: Arte Oyuncuları
Yazan ve Yöneten: Bülent Yıldız
Oyuncular: Yiğit Kocabıyık, Canan Kösebir, Gülşah Kocabıyık
Sahne ve Kostüm Tasarım: Mehmet Ali Zeren
Süre: 60′
Tarih
30 Nisan 2019 Salı 20:00
Etkinlik Yeri
NHKM - İzmir
Sahne
KONAK HALK SAHNESİ